Produktutveckling – Från behov till färdig produkt
Produktutveckling blir allt viktigare för att företag ska hålla sig konkurrenskraftiga i en snabbrörlig, innovativ och expansiv värld. Vi på Blue Partner har lång erfarenhet och bred kompetens inom området – och har genom åren varit delaktiga i allt från att utveckla barnstolar åt Ikea till gräsklippare för Husqvarna. Men vilka är egentligen de avgörande faktorerna för att lyckas med produktutveckling och hur kan vi hjälpa just ditt företag?
Vad är produktutveckling?
Produktutveckling är hela processen från idé till färdig produkt som kan produceras och säljas på marknaden. Ibland för en helt ny innovation, andra gånger som en vidareutveckling och förbättring av en befintlig produkt. Produktutveckling är alltid en iterativ process, oavsett utgångspunkt, och långt ifrån en one man-show. Det kräver ett noggrant samarbete över flera olika discipliner; bland annat ingenjörer, designers och tillverkare. Allt för att säkerställa att produkten inte bara möter den efterfrågan som finns på marknaden, hos målgruppen, utan också är hållbar, kostnadseffektiv och konkurrenskraftig.
3 tips för lyckad produktutveckling
1. Börja alltid med att definiera krav och behov
En vanlig fallgrop inom produktutveckling är att fastna i idéer som verkar lovande på pappret, men som saknar förankring i verkliga behov eller målgruppens önskemål. Det är avgörande att alltid börja med de mest grundläggande frågorna: Vad finns det för krav att förhålla sig till, vilket behov finns på marknaden och vad efterfrågar målgruppen? Genom att noggrant kartlägga detta får produkten en solid grund att stå på och en bättre chans att lyckas.
2. Tänk på framtiden
Det är enkelt att fokusera på nuvarande utmaningar, men det är viktigt att tänka långsiktigt. Hur kan produkten utvecklas och anpassas i framtiden? Genom att bygga in flexibilitet och framtidssäkra produkten säkerställer man också att den kan fortsätta möta användarnas behov, i många år framöver.
3. Skapa ett mångsidigt team
Bred kompetens är en grundläggande byggsten, men det räcker ofta inte för att skapa framgångsrik produktutveckling. Ett mångsidigt team, där olika perspektiv och livserfarenheter inkluderas, ger balans, ökar kreativiteten samt säkerställer att produkten tilltalar en bredare målgrupp.

Från barnstolar åt Ikea till gräsklippare för Husqvarna
Vi på Blue Partner har länge arbetat med produktutveckling, för såväl lokala som regionala och internationella kunder, och sitter på en bred kompetens inom företaget. Genom åren har vi utvecklat allt från leksaker till barnstolar, soffor och handfat åt Ikea – men också gräsklippare för Husqvarna och såväl inredning som heads up-displayer åt Volvo. Vi bedriver alltid uppdragen i nära samarbete med kunden och med den senaste tekniken.
Vill du veta mer om produktutveckling och mekanisk konstruktion hos Blue Partner eller komma i kontakt med oss? Läs mer här eller hör av dig till Jonas Richert på jonas.richert@bluepartner.se eller 010 – 200 79 49!
Exempel på vad vi arbetar med
- 3D-CAD
- Ritningsframtagning / tillverkningsunderlag
- Plastkonstruktion
- Skisser/Illustrationer
- Prototypframtagning
- CE-märkning
Tillsammans med våra partners erbjuder vi
- FEA
- Formfyllnadsanalys
- Plastberäkningar
- Industridesign
- Elektronikutveckling (hårdvara/mjukvara)