Från struktur till smarta lösningar: Så driver Thomas utveckling hos kund
När vi senast pratade med Thomas Hermansson var han ny på Blue Partner, taggad på att ta sig an sitt första uppdrag och bidra med sin erfarenhet inom både mekanik och elsystem. Drygt ett halvår senare bad vi honom berätta mer om sitt uppdrag och vad som gör rollen så givande.
Du arbetar med att utveckla arbetssätt inom mekanisk konstruktion, hur ser det ut i praktiken?
Mycket handlar om att tillsammans med olika personer hitta den mest effektiva vägen framåt. Jag försöker sätta mig in i hur teamet arbetar idag, identifiera var det finns potential att förenkla och sedan formulera metoder som verkligen fungerar i deras vardag. Det är en kombination av analys, testning och finjustering som kräver både teknisk förståelse och samarbete med dem som ska använda metoden.
Vad brukar vara den största förbättringspotentialen?
Ofta handlar det om att minska antalet manuella moment. Ju fler manuella steg, desto större risk för misstag. Det kostar både tid och energi längre fram. Om man istället kan skapa ett arbetssätt som automatiserar vissa steg eller vägleder användarna rätt från början, så blir hela processen smidigare.
Finns det några ingredienser som är särskilt viktiga för att nå ett bra resultat?
Absolut, öppen kommunikation med användarna och kundens utvecklingsteam. För mig är det avgörande att lyssna in hur olika personer ser på sina arbetsflöden. Skillnaderna i perspektiv leder ofta till de bästa idéerna, bara man har en konstruktiv dialog. Det arbetet underlättar också i att sedan få användaren att förstå varför förändringen gör verklig nytta.
På tal om resultat, har du redan hunnit se några konkreta resultat?
Ja, jag har arbetat fram en lösning som just nu är i implementationsfasen. Den kommer att automatisera ett tidigare manuellt moment och spara tid för många framöver. Det känns väldigt roligt att se hur något man utvecklat faktiskt kan göra skillnad i det dagliga arbetet.
Kul! Hur upplever du stödet från Blue Partner i ditt uppdrag?
Det är en av de saker jag verkligen uppskattar. Om jag stöter på något jag behöver bolla finns det alltid någon på Blue Partner som kan bidra med sin erfarenhet. Dessutom har jag kollegor från Blue Partner hos samma kund, vilket gör det enkelt att utbyta tankar och erfarenheter. Det skapar en trygghet och en känsla av gemenskap, även ute på uppdrag.
Ett annat sidospår: Du är ju engagerad i ledningsgruppen för konstruktörsutbildningen på TUC. Berätta mer!
Det är ett väldigt roligt uppdrag vid sidan av konsultrollen. Jag bidrar med perspektiv från arbetslivet och försöker hjälpa studerande att förstå vad som väntar ute i verkligheten. Jag har bland annat varit med vid utbildningens uppstart och berättat om hur vardagen ser ut som konstruktör. Det känns givande att kunna dela med sig och kanske inspirera några på vägen. I framtiden kanske några av stjärnorna i klassrummet kommer till oss på Blue Partner och då vill man ju ha gjort ett gott intryck, haha!
Vilka egenskaper tror du blir viktigast för framtidens konstruktörer?
En stabil grund i CAD och PLM är en bra start, men det är inte allt. Att vara nyfiken, visa engagemang och vilja förstå helheten är minst lika viktigt. De som vågar ställa frågor och tar initiativ lär sig snabbast och gör störst skillnad.
Till sist, vad är din bild av Blue Partner så här en bra bit in i ditt första uppdrag?
Det märks att alla vill göra ett bra jobb både för kunden och för varandra. Jag hör ofta positivt om Blue Partner ute hos kunderna, och det är en härlig känsla att vara del av det.
Vill du komma i kontakt med Thomas?
Hör av dig av dig på thomas.hermansson@bluepartner.se!
